over ons

Novius van toen tot nu

Novius werd in 1992 geboren vanuit de visie dat een combinatie van optimale bedrijfsvoering en slimme inzet van ICT van groot strategisch belang is voor organisaties. Inzet van IT werd in die tijd vaak zeer technisch benaderd; organisatieadvies werd gegeven door dure boardroomconsultants met weinig affiniteit voor techniek. Werd het niet tijd om die twee disciplines samen te brengen en toegankelijk te maken? Een concrete vertaling van strategische koers naar realiseerbaar plan? De eindtwintigers Eric Broos – ir. informatica – en Marc Beijen – ir. bedrijfskunde – sloegen de handen ineen.

In Maarssen werd het Novius DNA in de vorm van een visie, raamwerk en concrete werkwijze ontworpen en getoetst, toegepast op Business Informatieplanningsprojecten en tot in de puntjes fijngeslepen. Jong toptalent maakte zich de methoden en werkwijzen eigen en voegde expertise en denkkracht toe, waardoor het bureau – letterlijk meter voor meter – kon groeien.
Vrijwel direct werd begonnen met het publiceren van boeken en artikelen over de kracht van het Novius Raamwerk. Novianen spraken op seminars en nodigden inspirerende sprekers uit om hun passie over te dragen. Vanuit de behoefte om kennis en ervaring te delen werden vervolgens de eerste opleidingen en trainingen opgezet: de basis van wat nu de Novius Academy heet.

Rond de millenniumwisseling werd bovendien een serie nieuwe expertisegebieden aangeboord. De beste projectleiders, verandermanagers, architecten, processpecialisten en klantcontactexperts werden naar het nieuwe kantoor in Amersfoort gehaald. David de Graaf en Hendrik Stadman Robaard versterkten op deze gebieden het partnerteam. Zo konden projecten van strategie tot implementatie door de juiste mensen worden begeleid en uitgevoerd.

Inmiddels werkt Novius vanuit het sfeervolle en huiselijke Orangeriehuys in Langbroek. Advieswerk is meer en meer topsport geworden: het tempo is opgevoerd en opdrachtgevers hebben steeds meer kennis in huis. Gelukkig staat het Novius Raamwerk steviger dan ooit.  Met de instroom van Guido Bayens, Tjerk Hobma en recent Suzanne Starke in het partnerteam is de basis gelegd voor verdere groei. Een gedegen kennisniveau, een bewezen aanpak, een focus op samenwerking, interactie en nieuwe media: het zijn dé ingrediënten voor een optimale balans tussen snelheid en kwaliteit. Altijd met als doel hét verschil te maken voor  de klant.